Analiza Sensoryczna
dr hab. Eliza Kostyra
tel.: (+48) 22 59 37 052
Pracownia Analizy Sensorycznej została utworzona na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w Katedrze Dietetyki i Żywności Funkcjonalnej we wrześniu 2001 roku. Swój szybki rozwój oraz osiągnięcie pełnej fachowości w realizacji badań sensorycznych zawdzięcza współpracy i kontynuacji wieloletniego dorobku Zakładu Analizy Sensorycznej Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN kierowanego przez prof. Ninę Baryłko-Pikielną.
Status naukowy Pracowni stanowił podstawę do przyjęcia jej w poczet członków The European Sensory Network (ESN). Członkostwo Pracowni w ESN zapewnia bieżący dostęp do najnowszych osiągnięć w zakresie badań i postępów metodyki ocen sensorycznych oraz udział w międzynarodowych projektach badawczych i badaniach biegłości analitycznej.
Obecnie badania sensoryczne dotychczasowo prowadzone w ramach Pracowni Analizy Sensorycznej prowadzone są w Zakładzie Żywności Funkcjonalnej i Badań Sensorycznych przez ten sam zespół badawczy.
Oferta badań usługowych
- ocena jakości sensorycznej - sensoryczne metody analityczne lub opisowe:
- ilościowa analiza opisowa
- proste metody opisowe
- ilościowe testy opisowe
- testy profilowania sensorycznego
- metody skalowania
- sensoryczne testy dyskryminacyjne - metoda szeregowania, metoda parzysta, metoda trójkątowa, metoda duo-trio
- pomiar zmian intensywności wrażeń sensorycznych w czasie (Time –Intensity)
- metoda oceny Time-Related-Profiling/Progressive-Profiling - pomiar periodyczny w czasie wrażenia kluczowych wyróżników sensorycznych dla danych produktów żywnościowych
- sensoryczne oceny konsumenckie produktów żywnościowych
Dodatkowe usługi
- konsultacje
- ekspertyzy
- badania na zlecenia firm
- szkolenia sensoryczne z zakresu:
- selekcja, szkolenie i monitorowanie zespołu oceniającego (wybrani oceniający, eksperci)
- analityczne i konsumenckie metody sensoryczne oraz ich praktyczne wykorzystanie
- procedura przygotowania i prezentacji próbek do ocen sensorycznych z uwzględnieniem specyfiki produktu
- statystyczna interpretacja wyników ocen sensorycznych
- systemowe podejście do ocen sensorycznych (identyfikacja problemu, plan i realizacja eksperymentu, prezentacja i interpretacja wyników)
- badania sensoryczne w opracowaniu nowych i modyfikacji istniejących produktów
- praktyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania analizy sensorycznej dla potrzeb firmy, problemy do rozwiązania, współpraca z innymi działami, rola lidera zespołu
- inne zagadnienia specjalistyczne z zakresu badań sensorycznych dostosowane do potrzeb zleceniodawcy w zakresie produktów żywnościowych i nieżywnościowych