Pracownia Analizy Sensorycznej

Drukuj

Pracownia Analizy Sensorycznej

Kierownik pracowni

dr hab. Eliza Kostyra

eliza_kostyra@sggw.pl

tel.: (+48) 22 59 37 052

 

Pracownia Analizy Sensorycznej została utworzona na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w Katedrze Dietetyki i Żywności Funkcjonalnej we wrześniu 2001 roku. Swój szybki rozwój oraz osiągnięcie pełnej fachowości w realizacji badań sensorycznych zawdzięcza współpracy i kontynuacji wieloletniego dorobku Zakładu Analizy Sensorycznej Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN kierowanego przez prof. Ninę Baryłko-Pikielną. 

Status naukowy Pracowni stanowił podstawę do przyjęcia jej w poczet członków The European Sensory Network (ESN). Członkostwo Pracowni w ESN zapewnia bieżący dostęp do najnowszych osiągnięć w zakresie badań i postępów metodyki ocen sensorycznych oraz udział w międzynarodowych projektach badawczych i badaniach biegłości analitycznej.

 

Oferta badań usługowych objętych akredytacją i spełniających wymagania normy ISO/IEC17026:2018-02

  • ocena jakości sensorycznej - sensoryczne metody analityczne lub opisowe:
    • ilościowa analiza opisowa
    • proste metody opisowe
    • ilościowe testy opisowe
    • testy profilowania sensorycznego
    • metody skalowania

 

Oferta badań usługowych nieobjętych akredytacją i niespełniających wymagań normy ISO/IEC17026:2018-02

  • sensoryczne testy dyskryminacyjne - metoda szeregowania, metoda parzysta, metoda trójkątowa, metoda duo-trio
  • pomiar zmian intensywności wrażeń sensorycznych w czasie (Time –Intensity)
  • metoda oceny Time-Related-Profiling/Progressive-Profiling  - pomiar periodyczny w czasie wrażenia kluczowych wyróżników sensorycznych dla danych produktów żywnościowych
  • sensoryczne oceny konsumenckie produktów żywnościowych

 

Dodatkowe usługi

  • konsultacje
  • ekspertyzy
  • badania na zlecenia firm
  • szkolenia sensoryczne z zakresu:
  • selekcja, szkolenie i monitorowanie zespołu oceniającego (wybrani oceniający, eksperci)
  • analityczne i konsumenckie metody sensoryczne oraz ich praktyczne wykorzystanie
  • procedura przygotowania i prezentacji próbek do ocen sensorycznych z uwzględnieniem specyfiki produktu
  • statystyczna interpretacja wyników ocen sensorycznych
  • systemowe podejście do ocen sensorycznych (identyfikacja problemu, plan i realizacja eksperymentu, prezentacja i interpretacja wyników)
  • badania sensoryczne w opracowaniu nowych i modyfikacji istniejących produktów
  • praktyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania analizy sensorycznej dla potrzeb firmy, problemy do rozwiązania, współpraca z innymi działami, rola lidera zespołu
  • inne zagadnienia specjalistyczne z zakresu badań sensorycznych dostosowane do potrzeb zleceniodawcy w zakresie produktów żywnościowych i nieżywnościowych